18-05-07

SALAR DE UYUNI

Ben terug van mijn driedaagse reis naar Salar de Uyuni en het was echt prachtig!!! We zijn wel lang onderweg geweest, eerst met de bus van SC naar Cochabamba (even last gehad van een blokkade, gelukkig niet te lang!) en vandaar met de bus naar Oruro. Daar kwamen alle AFS-ers samen, dus mijn dierbare vrienden van La Paz weergezien . En dan van Oruro met de trein naar Uyuni. Gelukkig wel een confortabele trein!

De volgende dag vertrokken we dan in jeeps naar het grootste zoutmeer ter wereld. We reden in een groep van 11 jeeps, in elke jeep 6 AFS-ers....
Salar5

Het zoutmeer is echt geweldig! Overal waar ge maar kunt kijken wit van het zout, echt een machtig zicht!!! (En ik had een roze zonnebril op, echt een zalig effect!)

Eerst hebben we een treinencementerio bezocht, niet zó boeiend, een hoop verroeste treinen bijeen....
Daarna zijn we in eene klein dorpje gestopt en konden we souveniers kopen, jawel, alles uit zout! Ik heb een lamatje gekocht uit zout maar dat heeft helaas de reis niet overleefd (staat nu zonder kop op mn nachtkastje.... zeer spijtig) Daarna hebben we een hotel van zout gaan bezichtigen, echt alles uit zout gemaakt, zelfs de bedden!
800px-Isla_del_pescadoEn dan zijn we gestopt bij een cactusseneiland om te eten.
Elke jeep had zijn chauffeur (uiteraard) die ook gids was en nog een vrouw die kookte. Ik heb zelfs het hele eilandje rondgewandeld! Gapend naar de oneindige witte... (het meer is bijna zo groot als Vlaanderen!!) Dan hebben we een actieve vulkaan gezien en reden we door richting slaapplaats. De volgende dagen hebben we niet op de zoutvlakte doorgebracht, wel in een woestijn. Daar hebben we meren bezocht, een gekleurd meer (vooral rood) en ook een boom van steen. In de meren baadden zo van die roze flamingo's. Die nacht hebben we geslapen in de vrieskou en moesten om 5u30 al weer opstaan!!! Dan zijn we geisers gaan bezichtigen, daarna naar thermale baden geweest (maar ben er niet in geweest...) dan een groen meer gaan bezien (mooi, met de weerspiegeling van de berg die erachter staat!) gaan eten (in gezelschap  van een vosje en roofvogels) en terug de jeep in  om 10 uur terug te reizen naar Uyuni!
Ik heb toen nog de hele weg genoten van het uitzicht met lama's die langs de "weg" staan. En dan moest de terugreis nog beginnen..... Een nacht in de trein doorgebracht, in Oruro afscheid genomen van de rest en de volgende nacht in de bus... Ge kunt u dus al wel voorstellen hoe ik thuis aankwam! Eindelijk kunnen douchen en meteen mn bed ingekropen!!! Maar het was een heel mooie reis!

Moet nu zeer dringend naar de unif want anders mag ik weer niet binnen..... Chau!